דף הבית > בלוג > האם העסק שלי נדרש לממונה בטיחות?

האם העסק שלי נדרש לממונה בטיחות?

בטיחות במקום העבודה צריכה להיות אחד השיקולים הראשונים והחשובים ביותר מצדו של בעל/מנהל העסק, שכן בטיחות העובדים והאנשים הנמצאים בסביבת העסק מבטיחה יציבות יצרנית ושומרת על בריאות העובדים וכל באי העסק.

על מנת להבטיח בטיחות בעבודה, פותחו בעולם העסקי ובשוק העבודה, כלים אשר מטרתם להביא לרמת בטיחות אופטימלית ולוודא כי העסק מנוהל בדרך הבטיחותית ביותר, כזו אשר תצמצם את סיכוייהם של העובדים, או של כל אדם אחר, להיפגע בסביבת העבודה.

הכלי המרכזי והחשוב ביותר, אשר גם מעוגן בחוקים ובתקנות, הוא ממונה בטיחות מקצועי.

מיהו ממונה הבטיחות, אילו עסקים מחויבים לעבוד עמו, מהי אחריותו וכיצד הוא הפך להיות אחד הגורמים החשובים בהתנהלות עסק? תשובות לשאלות אלו ואחרות במאמר המובא לפניכם.

 

מהו תחום אחריותו של ממונה הבטיחות?

ממונה בטיחות הוא בעל מקצוע אשר תחום התמחותו הוא לייעץ למעביד בכל הנוגע לחוקים, תקנות ולתקנים בענייני בטיחות, לסייע לו ולאנשי צוות הניהול והתכנון בנוגע לבטיחות, גהות ובריאות תעסוקתית של העובדים במפעל או בית עסק.

תפקידו של ממונה הבטיחות באה מכוח  "חוק הארגון והפיקוח על העבודה" התשנ"ו- 1996", ומכוח חוק זה הוא כפוף לתקנות ממונה הבטיחות, במסגרתם הוגדרו 19 תחומי אחריות עליהם אמון ממונה הבטיחות, אשר מכסים היבטים בטיחותיים פוטנציאלים אשר משותפים למקומות עבודה רבים בישראל, הן בתעשייה הפרטית; במפעלי מתכות תעשייה כבדה, אתרי בנייה וחקלאות, בגופים ממשלתיים; תאגידים, בתי חולים בתי עסק/מלאכה ומוסדות נוספים.

פירוט על 19 תחומי אחריותו של ממונה בטיחות בקישור הבא.

 

פעולות ממונה על הבטיחות בעסק/מקום העבודה:

מתן ייעוץ צמוד ומקיף בנוגע לתקנות הבטיחות הקבועות בחוק והאופן בו יש ליישמן בהתאמה עבור כל סוג עסק לו הוא מייעץ.

תהליך הייעוץ מבוצע באמצעות ליווי צמוד למנהלים ולבעלי התפקידים שהוגדרו בעסק וכולל, בין היתר, ניתוח ויישום תקנות הקשורות להנדסת אנוש, בריאות תעסוקתית של עובדי העסק, ביצוע סקרי סיכונים, סקרי מפגעים, הדרכות בטיחות ועוד.

 

העסקת ממונה בטיחות – מי מחויב?

בחוק הארגון ופיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), תשנ"ו- 1996, מגדיר סעיף 4 – חובת מינוי ממונה על הבטיחות, מגדיר אלה חייבים למנות ממונה בטיחות:

  1. מקומות עבודה המחזיקים מעל ל-50 עובדים וכפופים לפקודות הבטיחות.
  2. עסקים מתחום החקלאות בהם מועסקים מעל ל-50 עובדים.
  3. אתרי בנייה בהם מועסקים מעל ל-100 עובדים.
  4. כל בית עסק אחר אשר המפקח האזורי קבע כי הסיכונים המאפיינים אותו מצריכים מינוי של ממונה בטיחות.
  5. מחזיק במקום העבודה הנמנה עם הסוגים המפורטים בנספח לחוק.

 

עסק שלא מחויב בממונה בהעסקת ממונה בטיחות:

אם מצא בעל עסק כי אינו מחויב בחוק במינוי ממונה בטיחות, בכל זאת מומלץ להעסיק ממונה בטיחות אפילו בחלקי משרה, כי העובדה שהעסק לא מחויב בממונה בטיחות אינה פותרת את בעל העסק מהחובות המוגדרים על מעסיק כלפי עובדיו בחוק ארגון פיקוח על העבודה ומפקודת הבטיחות.

 

מהו היקף המשרה של ממונה הבטיחות לו נדרש כל עסק?

עסקים העומדים בכל דרישות החוק ומחויבים העסקת ממונה הבטיחות, מתקשים לדעת מהו היקף המשרה אליו הם מחויבים.

האם עליהם להעסיק ממונה בטיחות משרה מלאה/ משרה חלקית, או אפילו ליווי מינימלי של יום בשבוע. היקף שעות פעילותו של ממונה על הבטיחות נקבע בהתאם לרמת הסיכון אליהם חשופים העובדים.

מנהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית פרסם טבלת קריטריונים על פיה יכול לבדוק כל עסק בכמה שעות חודשיות הוא נדרש בהעסקת ממונה בטיחות.

לפניכם טבלת הערכת זמן עבודתו של ממונה על הבטיחות – לחצו כאן

 

הצעד הראשון שיש לבצע לפני ששוכרים ממונה בטיחות:

אם העסק שלך מחויב בממונה בטיחות – אל תתמהמה. פנה באופן מיידי לחברת ייעוץ גדולה ותשכור את שירותיו של ממונה בטיחות בהקדם. מומלץ לפנות לחברה מוכרת ע"י משרד העבודה, המעסיקה ממוני בטיחות בעלי תעודות הסמכה, אישורי כשירות בתוקף, ביטוח אחריות מקצועית וניסיון עשיר.

על מנת לוודא כי החברה אמינה מומלץ לבדוק  אם היא מלווה עסקים מהסוג שלכם, כדי שתהיו בטוחים שממונה בטיחות שילווה אתכם יספק את השירותים הנכונים ביותר עבורכם.

 

נכתב על ידי מתנאל אברהם, ממונה בטיחות.

השאירו פרטים כאן לקבלת מידע אודות שירותי ממונה בטיחות או התקשרו ל-03-8061313

טופס תחתון

מעוניינים לדבר עם מומחה בתחום?

מלאו פרטים או צרו עמנו קשר ונשמח לעמוד לשירותכם!
  • טלפון

    037176264

  • מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב'
    א.ת חדש ראשון לציון

  • א' - ה'
    08:00-17:00