ועדת העבודה והרווחה של הכנסת אישרה ב-10 בספטמבר 2025 תקנות חדשות של משרד העבודה – רפורמה מקיפה בענף הבנייה.
מדובר בשינוי היסטורי שמרחיב באופן משמעותי את האחריות על בטיחות העובדים, וקובע שכל גורם באתר הבנייה, מהיזם ועד בקר הבטיחות – נושא מעתה באחריות פלילית ומנהלית מלאה במקרה של הפרת כללי בטיחות.
עד כה, האחריות העיקרית לבטיחות הייתה מוטלת על הקבלן ומנהל העבודה. התקנות החדשות יוצרות מציאות חדשה:
יזמים – אינם יכולים עוד להתנער מאחריות בטענה שאינם נוכחים בשטח.
מנהלי אתרים – מחויבים להוביל ולפקח על תכנון בטיחותי.
מהנדסי ביצוע – אחראים על יישום תקין של ההיבטים ההנדסיים.
ממוני ובקרי בטיחות – נדרשים לפקח בשוטף ולזהות סיכונים בזמן אמת.
קבלנים ומנהלי עבודה – ממשיכים לשאת באחריות, אך לא עוד לבד.
בפעם הראשונה, האחריות באתרי בנייה מוגדרת לא רק כמשמעתית אלא גם כפלילית ומנהלית.
כל בעל תפקיד חייב להבין שהפרת כללי בטיחות עלולה להוביל להליכים משפטיים אישיים.
עו"ד הילה שמעון (משרד גורניצקי) הסבירה לגלובס כי מדובר ב “מציאות משפטית חדשה”, שבה גם גורמים שבעבר נחשבו שוליים הופכים לנושאי אחריות לכל דבר.
רפורמת הבטיחות באתרי בנייה והתקנות החדשות קובעות חובות מחייבות בכל סוגי האתרים – קטנים וגדולים כאחד:
תוכנית בטיחות מפורטת – חובה להגיש לפני תחילת כל פרויקט. לקריאה נוספת על תכנית לניהול בטיחות.
תכנון הנדסי מוקפד – דגש על שלבי התכנון כבסיס למניעת כשלים.
עבודה עם פיגומים – חובת עמידה בתקנים מחמירים והדרכות לעובדים כמו הדרכת עבודה בגובה.
מנהל מינהל הבטיחות במשרד העבודה, אינג’ חזי שוורצמן, ציין עם אישור התקנות: "מדובר בהישג שיחולל מהפך משמעותי וקריטי בבטיחות העובדים בישראל. כל בעל תפקיד יידע שהוא אחראי לעובדים – אין פטור לאף אחד מחובת הדאגה לעובדים."
בעינינו, רפורמת הבטיחות באתרי בנייה מסמנת תפנית היסטורית בענף הבנייה: אחריות משותפת = בטיחות משותפת.
אנחנו מאמינים שכל מי שמעורב באתר בנייה – יזם, מנהל אתר, מהנדס או ממונה בטיחות – חייב לקחת חלק פעיל בשמירה על חיי העובדים.
בפרוסייפ אנחנו כאן כדי לוודא שהלקוחות שלנו עומדים בתקנות, מתמודדים נכון עם האתגרים החדשים, ושכל עובד יחזור הביתה בשלום.
לפרטים נוספים על היערכות לתקנות – נשמח ללוות אתכם צעד אחר צעד.
האחריות אינה מוגבלת עוד לקבלנים ולמנהלי העבודה בלבד. כעת היא כוללת גם יזמים, מנהלי אתרים, מהנדסי ביצוע, ממוני בטיחות ובקרי בטיחות – כולם נושאים באחריות פלילית ומנהלית מלאה.
במקרה של הפרת כללי בטיחות, כל אחד מהגורמים עלול לעמוד לדין פלילי ואף לספוג סנקציות מנהליות (כגון קנסות או שלילת רישיון). המשמעות היא שאי אפשר עוד להתנער מאחריות או להטיל אותה רק על אחרים.
התקנות מחייבות הגשת תכנית בטיחות מפורטת בכל סוגי האתרים, הקפדה על תכנון הנדסי נכון, עבודה עם פיגומים בהתאם לתקנים, וביצוע בדיקות בטיחות חודשיות מחייבות.
יזמים לא יוכלו עוד להסתפק במעקב מרחוק – הם נדרשים להיות חלק פעיל מהניהול הבטיחותי, לוודא שהתוכניות מיושמות בפועל, ולשאת באחריות אם מתגלים ליקויים או תאונות.
מומלץ לעבוד עם מומחי בטיחות מקצועיים שיבנו תכניות בטיחות מותאמות, יספקו ממוני ובקרי בטיחות מוסמכים, יובילו הדרכות בשטח ויוודאו עמידה מלאה בדרישות החוק. כך ניתן להקטין סיכונים ולשמור גם על העובדים וגם על בעלי התפקידים.
מרדכי רוז'נסקי 18 כניסה ב'
א.ת חדש ראשון לציון
א' - ה'
08:00-17:00